Blogserie ‘Tips van de adviescommissie’: Ruben Nieuwenhuis

Foto: Guido van Nispen CC BY-2.0
31 mei 2017
Koko Herder

Maar liefst 475 initiatieven meldden zich aan voor Maak je Stad!. Samen met de adviescommissie namen wij, de organisatie van Maak je Stad!, de aanmeldingen door. Er moesten gezien het grote aantal aanmeldingen moeilijke keuzes gemaakt worden. De adviescommissie had de belangrijke taak om de initiatieven voor te dragen die volgens hen geselecteerd moesten worden voor financiële ondersteuning en het ontwikkeltraject. De adviescommissieleden zijn zelf allen ook ervaren vernieuwers. Ze zetten zich bijvoorbeeld in voor inclusief onderwijs of innovatieve startups. In deze blogserie ‘Tips van de adviescommissie’ stellen we hen enkele vragen over hoe zij zelf bijdragen aan een Gezonde Stad ofwel Talentvolle Stad, en welke kansen en obstakels zij tegenkomen in hun werk. Daarnaast vragen we hen om een tip mee te geven aan de stadmakers van Amsterdam. Voor deze editie gingen we in gesprek met Ruben Nieuwenhuis.

Innovatiehoofdstad van Europa

Ruben Nieuwenhuis staat aan het hoofd van StartupAmsterdam, een publiek-private samenwerking die het Amsterdamse startupklimaat stimuleert. Hij is daarnaast onder andere betrokken als partner bij StartupDelta, een accelerator voor Nederlandse startups, medeoprichter van CodeUur, dat programmeerlessen verzorgt voor basisschoolleerlingen, en oprichter van DutchBasecamp in de San Francisco Bay Area, dat Nederlandse startups helpt met internationale opschaling. Ruben weet dus als geen ander hoe de Nederlandse startupwereld in elkaar steekt en hoe je die sterker maakt.

Wat Amsterdam echt uniek maakt op het gebied van innovatie is volgens Ruben de samenwerking die plaatsvindt tussen verschillende partijen. “Wat ik echt bijzonder vind om te zien is dat wanneer Amsterdam ergens in groeit of innovatief is, het elke keer samenwerkingsverbanden zijn”. Amsterdammers, Maak je Stad! is daar volgens hem een mooi voorbeeld van. De Gemeente Amsterdam, Pakhuis de Zwijger, Waag Society en Kennisland zetten samen het iCapital prijzengeld in om bottom-up initiatieven in de stad te versnellen en versterken, met ondersteuning van Amsterdam Economic Board, Amsterdam Smart City en Amsterdam Institute for Advanced Metropolitan Solutions.

Ruben vindt Maak je Stad! geslaagd als het programma ongeveer tien initiatieven op eigen benen weet te krijgen en hen de tools geeft om zelf verder te kunnen groeien. Ook zegt hij: “Ik zou het gaaf vinden als één of twee initiatieven in andere steden of in het buitenland landen”. Zo komt Amsterdam nog meer als innovatiehoofdstad van Europa op de kaart te staan.

Verdiep je in technologie

Als tip geeft Ruben Amsterdamse stadmakers mee om zich te verdiepen in en handig te worden met technologie. “Het zelf maken van bijvoorbeeld een website of sociale mediacampagne helpt om succesvol te zijn”. Ruben voegt hieraan toe: “Je idee en verhaal zijn aan verandering onderhevig, snelle aanpassingen kun je alleen doen als je de technologie onder de knie hebt”. Ruben adviseert dan ook om de bouw van een website of sociale mediacampagne niet uit te besteden aan advies- of mediabureaus, maar zelf de touwtjes strak in handen te blijven houden over de technologieën die je gebruikt in je initiatief.

Ondersteuningstraject en Maak je Stad!-Academie

Samenwerking onderling en met andere partijen in de stad vormt een essentieel onderdeel van het ondersteuningstraject voor de deelnemers aan Maak je Stad!. Ook op 13 juli tijdens de Maak je Stad!-Academie voor alle stadmakers van Amsterdam zal verbinding tussen stadmakers onderling, maar ook met andere partijen, centraal staan. Workshops over het inzetten van technologie in je initiatief zullen bovendien op zowel de Academie en gedurende het ontwikkeltraject niet ontbreken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een workshop over het ontwerpen van een succesvolle sociale mediacampagne.

Over de Maak je Stad!-Academie zal snel meer informatie bekend worden gemaakt. Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen? Houd dan deze website in de gaten, volg ons via Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Deel deze update