Terugblik Maak je Stad! Academie: 5 stadmakerslessen

Menno van Winden CC BY-2.0
19 juli 2017
Koko Herder

Afgelopen donderdag 13 juli vulde Pakhuis de Zwijger zich met enthousiaste stadmakers voor de Maak je Stad! Academie #1. Zij volgden workshops over crowdfunding en communicatie, en voerden portfoliogesprekken met ervaren stadmakers om hun projecten vooruit te brengen. Deze avond was de eerste editie van de Maak je Stad! Academie-reeks die plaatsvindt in Pakhuis de Zwijger. Na de overweldigende interesse van 475 inschrijvingen voor Amsterdammers, Maak je Stad!, is deze Academie in het leven geroepen om alle Amsterdamse stadmakers te ondersteunen. In deze terugblik delen we vijf waardevolle lessen die voortkomen uit de Academie #1.

Les 1: Ga op zoek naar brede financiering

De avond werd geopend door Eutropian-oprichters Daniela Patti en Levente Polyák. Eutropian is een organisatie die zich door middel van planning, beleid en onderzoek richt op stedelijke herontwikkeling. De oprichters deelden een aantal ervaringen uit hun boek ‘Funding the Cooperative City: Community Finance and the Economy of Civic Spaces’, die in september (gratis) uitkomt.

Hoe financieren bottom-up initiatieven hun projecten? Met deze vraag reisden Daniela en Levente door Europa. Op basis van hun onderzoek in de Nederlandse context adviseren zij Amsterdamse stadmakers: “Leun vooral niet te veel op publieke middelen”. Een bredere financiering, bijvoorbeeld met behulp van crowdfunding, zorgt volgens hen voor een hogere mate van zelfredzaamheid en financiële duurzaamheid.

Voordat vervolgens de workshops en portfoliogesprekken van start gingen kwamen adviescommissieleden Marrije Prins en Angelo Bromet nog aan het woord. Zij benadrukten dat Maak je Stad! met de Academie mooi weergeeft hoe innovatief Amsterdam is. Zo hebben volgens Angelo Amsterdammers genoeg ideeën om de problemen waar de ambtenarij mee worstelt aan te pakken. Marrije zou daarbij graag zien dat die ideeën die van onderop ontstaan steviger worden ondersteund door gemeentelijk beleid.

Menno van Winden CC BY-2.0

Les 2: Crowdfunding is pas interessant als je meer nodig hebt dan geld

Er werden op de Academie twee workshops gegeven. De eerste werd verzorgd door Aster van Tilburg van Voor je Buurt. Voor je Buurt is een crowdfundingplatform voor maatschappelijke initiatieven. Volgens Aster is crowdfunding vooral interessant als je meer nodig hebt dan alleen geld. Naast het financieren van je initiatief, kan crowdfunding je helpen om de betrokkenheid van je community te vergroten, je community meer eigenaarschap te geven over je project, en meer bekendheid te genereren.

Menno van Winden CC BY-2.0

Om je campagne te laten slagen is het belangrijk om zowel online als offline campagne te voeren. Aster had daarvan genoeg creatieve voorbeelden. Zo maakten de initiatiefnemers achter Schoffies Koffie een motiverend campagnefilmpje, en gingen imkers Marcel en Peter in imkerpakken naar de nieuwjaarsborrel van gemeente Leiden om aandacht te vragen voor hun project.

Les 3: Zorg dat je je initiatief in één zin kunt omschrijven

Stadmakers, actieve burgers en sociaal ondernemers zien vaak een nieuwe, betere wereld voor zich. Maar hoe breng je je ideaal terug tot één zin? Door middel van taaloefeningen voorzag theaterschrijfster Julia ter Veld haar workshopbezoekers van handvatten om hun initiatief terug te brengen tot één zin. Want om je verhaal te verkopen en bekendheid te geven moet je scherp hebben wat je project inhoudt.

Allereerst werd de creativiteit op gang gebracht met een woordassociatiespel. “Kruiden, koken, afwas, haar, ranonkel.” Daarna werden er brieven naar dierbaren geschreven, die vervolgens werden omgevormd tot brieven geadresseerd aan de stad Amsterdam. “Amsterdam, ik gun je vele kleinkinderen”, was één van de uitkomsten. Door gebruik te maken van taaltrucjes en -oefeningen, zoals een woordassociatiespel, en tweaken en remixen, kom je tot originele zinnen die bij je publiek blijven hangen. De bezoekers van de workshop verlieten de zaal vol inspiratie om hun initiatief op een creatieve en bondige manier te omschrijven.

Menno van Winden CC BY-2.0

Les 4: Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden

Amsterdam barst van ervaren stadmakers. Zij hebben valkuilen overwonnen, kansen gepakt, en verandering teweeg gebracht. Waarom zou je niet op hun expertise bouwen? Zo mijd je dezelfde valkuilen en weet je een kans te pakken wanneer die zich voordraagt.

In de grote zaal van Pakhuis de Zwijger konden stadmakers in gesprek gaan met de crème de la crème van stadmakers uit Amsterdam en omstreken. In individuele gesprekken van vijftien minuten werd hen het hemd van het lijf gevraagd. Hoe bereik en begrijp je je doelgroep? Hoe vergroot je je maatschappelijke impact? En hoe werk je samen met de gemeente en andere organisaties in de stad? Naast Daniela en Levente, die na hun presentatie aanwezig bleven voor portfoliogesprekken, waren de volgende stadmakers van de partij:

“Ik weet nu dat ik commerciëler moet worden om een grotere maatschappelijke impact te maken”, was een reactie van een bezoeker op de portfoliogesprekken. Op Twitter bleek bovendien dat de portfoliogesprekken hebben geleid tot inspirerende ontmoetingen.

Les 5: Vergroot je netwerk

Om je initiatief van de grond te krijgen is het cruciaal om een netwerk op te bouwen. Net als bij de Stadmakers Meetup tijdens de aanmeldperiode van Maak je Stad!, was er daarom een netwerkbord op de Academie. Bij binnenkomst werden er polaroids gemaakt van de aanwezigen en vulden zij informatiekaartjes in. De polaroids werden samen met de informatiekaartjes opgehangen op een bord, dat vervolgens enthousiast gebruikt werd om te netwerken.

Eén initiatiefnemer bleek helaas onvindbaar. Ken jij de stadmaker uit deze tweet? Kom dan vooral in actie om de connectie alsnog te leggen.

Menno van Winden CC BY-2.0

Gemist?

Heb je de Maak je Stad! Academie gemist? Bekijk de opname en foto’s dan hier terug. Zoals gezegd, was deze Academie de eerste van een reeks. Als je op de hoogte gehouden wil worden van de ontwikkelingen, houd dan de website van Pakhuis de Zwijger in de gaten, volg ons via Twitter of schrijf je in voor de nieuwsbrief.

Deel deze update