Terugblik sessie #2: Van hosselgroentje tot hosselpro in zes lessen

Maarten Essenburg CC BY-2.0
24 oktober 2017
Koko Herder

In sessie #1 hebben de deelnemers van Maak je Stad! geleerd hoe je impact maakt en die vergroot. Je impact scherp hebben is belangrijk, maar je hebt vaak anderen nodig om die te realiseren. Daarom gingen de deelnemers in sessie #2 aan de slag met hosselen. Hoe sluit je partnerschappen? Hoe overtuig je mensen? In Mike’s Badhuistheater werd er vorige week flink geoefend met hosselen én werden lessen meteen in de praktijk gebracht. Niemand verliet de sessie zonder nieuwe lijntjes te hebben uitgelegd, partnerschappen te hebben gesmeed of nummers te hebben genoteerd. In deze terugblik delen we zes hossellessen die voortkomen uit sessie #2 om ook van jou een hosselpro te maken.

Les 1: Buig regels om

Tijdens sessie #2 deelden drie ervaren hosselaars, onder leiding van speechcoach Jorrit Nuijens, hun ervaringen en skills wat betreft dingen voor elkaar krijgen. Hosselen werd in deze sessie geïnterpreteerd als iets regelen op een creatieve manier. Dat kan zowel via de formele als informele weg gaan. Femke Haccoû, Urban Innovation Officer bij het Chief Technology Office van de gemeente Amsterdam, spoorde de deelnemers aan om gebruik te maken van bestaande systemen. Maar vooral ook om ruimte voor verandering te zoeken binnen die systemen als dat nodig is om je doel te bereiken. Wanneer bepaalde regelgeving bijvoorbeeld de groei van jouw initiatief in de weg staat, zoek dan uit hoe je die regels kunt ombuigen. Hosselen is volgens Femke namelijk ook buiten de lijntjes kleuren.

Les 2: Breng mensen bij elkaar

Ruud Koornsta, Nationale Energiecommissaris en eigenaar van duurzame investeringsmaatschappij Tendris, spreekt liever van ‘voorvechten’ of fixen in plaats van hosselen. Hij begon zijn carrière als ondernemer in de televisiewereld, maar gooide het roer om toen hij met Tendris groen ging ondernemen. Het hosselen, oftewel fixen, in de televisiewereld verschilt volgens Ruud echter weinig van hosselen in de duurzaamheidssector. Volgens hem gaat het erom dat je binnen een bepaalde tijd en binnen een bepaald budget tot een creatieve creatie komt. Daarbij is het buitengewoon belangrijk dat je waardevolle mensen bij elkaar brengt. Zo verbindt Ruud in zijn werk altijd mensen die hij beter of slimmer acht dan hijzelf.

Maarten Essenburg CC BY-2.0

Les 3: Stap op mensen af en bluf een beetje

Lars Boering stelde tijdens sessie #2 dat de kern van hosselen in het op mensen afstappen ligt. Als je het spannend vindt om een hoge pief aan te spreken mag je volgens de directeur van World Press Photo soms best een beetje bluffen. Zelf zette Lars bijvoorbeeld de naam van World Press Photo en zijn positie als directeur van de organisatie in om binnen te komen bij Instagram in New York. Toen dat eenmaal gelukt was maakte hij er uit trots een selfie om vervolgens te delen met zijn kinderen.

Les 4: Zorg voor een win-winsituatie

Maarten Essenburg CC BY-2.0

De deelnemers van Maak je Stad! kregen niet alleen tips en tricks mee van ervaren hosselaars tijdens de sessie, maar gingen ook aan de slag met het in kaart brengen van hun netwerk. Dat deden zij door hun netwerk en nog ontbrekende netwerk uit te tekenen op een leeg vel papier en daarbij aan te geven wat zij nodig hebben van verschillende partijen, maar vooral ook wat zij hen bieden. Want als je met een partij of een persoon wil samenwerken, is het belangrijk dat je iets voor elkáár kan betekenen. In andere woorden, de samenwerking die je op het oog hebt moet een win-winsituatie zijn. Als je bijvoorbeeld denkt dat een partij jou kan helpen bij het creëren van bekendheid rondom je initiatief, maak dan ook duidelijk wat jouw initiatief die partij kan brengen. Dan wordt het voor een mogelijke partner veel interessanter om met jou in zee te gaan.

Les 5: Heb een goed verhaal klaar

De hossellessen van de dag werden aan het einde van sessie #2 meteen in de praktijk gebracht. Door middel van een rollenspel, dat wederom onder leiding stond van Jorrit, werd er geoefend met hosselen. Nout van vanPlestik probeerde Ruud, die investeerder speelde, over te halen om 50 duizend euro in zijn initiatief te investeren. En Samia en Corina van BLOK deden een poging om een samenwerking met Lars aan te gaan, die de rol van de directeur van een groot mediabedrijf op zich nam.

De oefening liet zien dat het enorm belangrijk is om een goed verhaal te hebben rondom je initiatief. Ruud en Lars lieten zich niet zomaar overhalen. Bij het creëren van een goed verhaal kan het bijvoorbeeld helpen om je initiatief in een grotere context te plaatsen of nog eens goed na te denken over wat je kracht of unique selling point is. Zo adviseerde Ruud aan Nout dat hij zijn initiatief in de context van het wereldwijde plastic afvalprobleem moet plaatsen en Lars aan Samia en Corina dat zij hun unieke expertise op het gebied van het aanwakkeren van jong talent en diversiteit meer naar voren moeten brengen. Met een goed verhaal kun je bovendien volgens Lars meer geld losmaken bij een mogelijke investeerder. In reactie op het rollenspel van Ruud en Nout moedigde hij Nout dan ook aan om voor een half miljoen te gaan in plaats van 50 duizend euro.

Maarten Essenburg CC BY-2.0

Les 6: Durf om hulp te vragen

Femke benadrukte tenslotte dat je als hosselaar om hulp moet durven te vragen. Je moet je kwetsbaar op durven te stellen. In een rollenspel met Maaike van de Wisselwinkel, waarbij Femke de rol van een ambtenaar op zich nam, liet ze zien dat het nuttig is om heel open vragen te stellen als je hulp wil. Maaike wilde in het rollenspel bijvoorbeeld graag samenwerken met de gemeente om de Wisselwinkel ook op andere plekken in de stad te realiseren, maar stelde een specifieke vraag waar Femke niet aan kon voldoen. Volgens Femke is het beter om gewoon te vragen: kan je mij helpen? Die vraag nodigt uit om na te denken over de verschillende manieren waarop je iemand kan helpen. De hulp die je krijgt als je zo’n open vraag stelt kan anders zijn dan dat je zelf in gedachte had, maar net zo waardevol.

Volg de deelnemers van Maak je Stad!

Na afloop van sessie #2 werd er door de Maak je Stad!-deelnemers nog flink wat gehosseld in en rondom Mike’s Badhuistheater. In de volgende bijeenkomst duiken de deelnemers in hun projectorganisatie. Welke organisatievorm past bij mijn missie? Om je impact te bereiken moet je niet alleen een uitstekende hosselaar zijn, maar ook je projectorganisatie op orde hebben. Blijf het ontwikkeltraject volgen op deze website of via Twitter.

Nog meer weten over hosselen? Bekijk de video van hosselpro Glendon Cameron hieronder.

Deel deze update