Terugblik sessie #4: Hoe kom je aan Poen en Meer?

© Yoeri Dreau CC BY-2.0
13 december 2017
Peter Both

Als maatschappelijk initiatief heb je middelen nodig. Financiële middelen, locaties, materiaal. Maar hoe kom je hieraan? Nu de impact scherp is, de hossel skills op zak zijn en duidelijk is hoe je goed kunt groeien is het tijd om na te denken over de benodigde middelen en hoe je deze kunt verkrijgen. Met workshops en 1-op-1-gesprekken met experts gingen de initiatieven hiermee aan de slag op 7 december in Proefwerk tijdens sessie #4 ‘Poen en meer’. In deze terugblik delen we de belangrijkste inzichten van de sessie.

Financiering groeit mee met je initiatief

Tijdens de workshop van Marijt Regts werd het financieringsveld, de spelers daarin en verschillende fases van een financieringsproces behandeld. Marijt is programmamanager bij Social Enterprise NL, een aanjager van de beweging van sociaal ondernemers. Er zijn ontzettend veel verschillende financieringsmogelijkheden. Bijvoorbeeld donaties, subsidies, eigen vermogen, en leningen. De kanalen om deze te verkrijgen zijn net zo divers: fondsen, crowdfunding of via de bank. Elke vorm heeft zijn voor- en nadelen. De vorm die bij jouw initiatief past is afhankelijk van de fase waarin je initiatief zich bevindt (ben je nog aan het opstarten of klaar om op te schalen?) en kan dus veranderen wanneer je initiatief groeit.

Marijt gaf een aantal belangrijke tips voor de zoektocht naar financiering: 1. Denk goed na of je rechtsvorm past bij je financieringsvraag en of het type financiering bij je past; 2. Misschien logisch, maar wel belangrijk: kloppen de cijfers en snap je ze zelf?; 3. Maak duidelijke afspraken met een investeerder, zodat de gewenste impact niet vergeten wordt; 4. Besef dat het binnenhalen van meer investeringen samengaat met meer verplichten. Investeerders kun je vinden bij investeerdersclubs, pitch events en natuurlijk via via. Wie weet komen de tips en tricks van sessie #2 ‘Hosselen’ nog van pas bij het vinden van financiering.

Yoeri Dreau CC BY-2.0

Crowdfunding draait niet alleen om geld

Eén van de manieren waarop je je initiatief kunt financieren is via crowdfunding. In de workshop door Martijn Arnoldus van crowdfundingplatform Voor je Buurt werden alle ins en outs gedeeld over crowdfunding. Crowdfunding kun je inzetten om financiering te werven, draagvlak aan te tonen, mensen te betrekken, bekendheid te genereren en om vrijwilligers te werven. Het draait dus niet alleen om geld. De initiatiefnemers van Yalp vonden bijvoorbeeld juist het communityvormende element van crowdfunding interessant.

Om crowdfunding tot een succes te laten komen is het belangrijk dat je doel haalbaar is. Voor een succesvolle campagne geldt dat een goed begin het halve werk is. 

Yoeri Dreau CC BY-2.0

Tips van de pro’s

Naast het volgen van workshops konden de deelnemers in gesprek gaan met experts. Bijvoorbeeld met Reineke Schermer, programmamanager bij Stichting DOENLaura van Dijk van de stadsloods van de gemeente Amsterdam en Karim Maarek van THNK School of Creative Leadership en oprichter van Teach to Fish. Zo hielp Laura de stadmakers van Openlucht Buurtsupermarkt om grootser na te denken over hun project. Niet de Buurtsupermarkt op één plek in de stad, maar in alle stadsdelen. VanPlestik kwam er in een gesprek met Karim achter dat crowdfunding een realistische manier is om het bedrag dat zij nodig hebben op te halen.

Yoeri Dreau CC BY-2.0

Volg de deelnemers

Voor de deelnemers was sessie #4 een mooi moment om even te reflecteren op hun initiatief. Wanneer een expert vanuit een ander perspectief je initiatief bekijkt, kom je weer op nieuw ideeën! Ook op de borrel werden er nog veel nieuwe ideeën gedeeld. De volgende bijeenkomst zal onder andere gaan over communicatie en community building. Blijf het ontwikkeltraject volgen op deze website en volg ons ook via Twitter.

Deel deze update