Terugblik sessie #5: Over hoe je in 5 stappen een buzz rondom je initiatief creëert!

26 januari 2018
Peter Both

Als maatschappelijk initiatief ben je afhankelijk van anderen. Communicatie is een middel om iets te bereiken, maar hoe presenteer jezelf en welke kanalen gebruik je om een bepaalde doelgroep te bereiken? Op donderdag 18 januari 2018 was het tijd voor de vijfde sessie van Maak je Stad! om het hierover te hebben. Door middel van vier workshops en gesprekken met experts op het gebied van logo/visuele identiteit, websites, marketing, interne communicatie, en film en digitale strategie kregen de deelnemers alle ins en outs van communicatie mee. Ook konden de deelnemers in gesprek gaan met Amsterdam Marketing en Amsterdam Smart City over een mogelijke samenwerking. Op basis van de inzichten van de middag vind je hieronder vijf stappen om een buzz rond jouw initiatief te maken:

Stap 1: Zorg voor een duidelijke focus wanneer je campagne gaat maken!
Tijdens de middag werd er een workshop over marketing gegeven door Romy van der Linden & Naique Tanate van The Good Shop. Dit is een platform dat reclameprofessionals verbindt aan maatschappelijke initiatieven. Zij gaven de deelnemers de volgende tips: maak allereerst keuzes. Wat wil je bereiken met je campagne en wie wil je bereiken? Denk ook aan een relevant moment om de campagne te starten. Maak bijvoorbeeld gebruik van de jaarwisseling en goede voornemens voor 2018, seizoenswisselingen, vakanties, nationale feestdagen, nieuwsberichten etc. Ook is het belangrijk om te bedenken welke uitdaging je wilt tackelen. Wanneer is de campagne succesvol en is de campagne haalbaar?

Stap 2: Social media is een tool om mensen te bereiken. Dus bedenk: op welk kanaal zit mijn doelgroep?
Social media kent ontzettend veel kanalen, zoals Facebook en Instagram. Belangrijk is om voor je aan de slag gaat met social media te bedenken wat en wie je wilt bereiken en welk kanaal de doelgroep gebruikt. Dit werd duidelijk tijdens de workshop over social media door Eveline Koppejan van Pakhuis de Zwijger. Momenteel zijn de populairste kanalen: Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en SnapChat. Ook werd duidelijk dat je social media voor verschillende doelen kan in zetten, zoals branding, achterban bereiken, pr, klantenservice, maar ook voor interne communicatie. Bijvoorbeeld met Slack en Trello.

Stap 3: Niet elke doelgroep is online, combineer offline met online!
Het web is populair maar toch zijn er genoeg mensen die niet online zijn. In de workshop van Voor je Buurt over crowdfunding en -sourcing werd benadrukt dat je bij een campagne niet alleen online acties moet ondernemen, maar ook offline. Als het gaat om crowdfunding werkt een ouderwetse donatiebox ook altijd nog goed. Het kost weinig extra moeite en verbreed wel degelijk je bereik.

Stap 4: Vier mijlpalen bij een crowdfundcampagne
Ook bleek uit de crowdfunding en -sourcing workshop van Voor Je Buurt dat het belangrijk is om mijlpalen te vieren. Dit kunnen behaalde doelen zijn, een geslaagde activiteit, het binnenhalen van een bepaald bedrag, eerste besteding met het bedrag etc. Het vieren van mijlpalen kun je inzetten als extra promotie en mensen worden erdoor op de hoogte gehouden van de stand van zaken van je campagne. Daarnaast geeft het een positieve vibe waardoor je wellicht weer nieuwe investeerders trekt. Drie in één dus!

Stap 5: Pitchen – geen monoloog, maar het begin van een dialoog!
Tijdens de workshop pitchen door Nathalie Mangelaars van Pitch Academy, werd duidelijk dat een pitch geen monoloog is, maar de start van een dialoog. Het doel is mensen enthousiasmeren en te zorgen dat ze meer willen horen over je initiatief. Het gaat er dus niet om dat je iets wilt verkopen. Bij een pitch gaat het om de kern, het moet een kort, bondig en beknopt verhaal zijn.

Mama Louise gaf aan dat de eerste reactie op een pitch vaak is: “Maar wat bereiken wij er mee?”. Je geeft een pitch om iets te bereiken bij iemand, maar denk dus ook alvast na wat de ander kan bereiken en verwerk dit in je pitch. Maak het klein en behapbaar en ga op zoek naar “haakjes”, overeenkomsten en aanvullingen tussen jouw initiatief en de instelling of bedrijf waarbij je pitcht.

De Maak je Stad!-deelnemers verlieten de vijfde sessie van het ontwikkeltraject met nieuwe communicatieskills en inzichten. De expertgesprekken smaakten naar meer – er werden ter plekke nog vervolgafspraken ingepland.  En verschillende initiatieven vonden een match in Amsterdam Marketing en Amsterdam Smart City. De belangrijkste twee aandachtspunten bij elk communicatiemiddel zijn de vragen wat en wie wil je bereiken!

Zie hier alle foto’s van de bijeenkomst.

Deel deze update